איך להקליד בלי ידיים – אפילו בעברית

(הערה: הפוסט נכתב בעקבות הרצאה של טייגו נטו בכנס אגודת המתרגמים והרעיונות פה הם שלו)

מאז “מסע בין כוכבים” ידענו שיום אחד, נוכל לתת למחשב שלנו פקודות בעל פה. ולא שחסרה לנו הטכנולוגיה, Siri למשל. אבל מעבר לפקודות פשוטות, מעטים הם אלו שמנצלים את מלוא הפוטנציאל שהטכנולוגיה הזאת יכולה להציע לנו.

בעקבות ההרצאה של טייגו על שימוש בזיהוי קולי למתרגמים, החלטתי להתחיל לנסות. הקלדה היא מה שאני עושה כמעט כל היום. ההקלדה שלי מהירה ועיוורת כמעט לחלוטין, אבל גם רצופה בשגיאות כתיב שאני צריכה לחזור ולתקן. המקלדת החדשה שלי (HP Wireless Elite Keyboard v2) נעימה לאצבעות, אבל אני מודעת לסכנות האורתופדיות שבהקלדה רבה מדי.* לכן רכשתי, ולא בהרבה מאד כסף (75$), את תוכנת Dragon NaturallySpeaking  של חברת Nuance, שאין לה יותר מדי מתחרים בתחום. חיברתי מיקרופון, והתחלתי להקליד.

אחרי שעתיים, כבר התחיל לכאוב לי הפה. בכל זאת, צריך להתרגל.

אני לא יכולה לתת עכשיו שורה תחתונה, האם זה באמת יעיל  או איכותי יותר מהקלדה, אבל בשלב הזה, בהחלט, אני רואה פוטנציאל. הסיבה שבגללה אין לי תשובה היא שגם אני וגם התוכנה צריכות להתאמן. אני צריכה לאמן אותה לזהות מילים שהיא לא מכירה, ולהתאמן בדיבור בקצב, טון ועוצמת קול אופטימליים. אני צריכה להתרגל להגיד “פסיק” ו”נקודה” במקומות הנכונים, ולכבות את המיקרופון כשאני עוברת לעשות דברים אחרים. אני גם צריכה לעצור את הדחף להגיד למחשב “תודה” אחרי שהוא עשה מה שרציתי. כי זה כל כך מתבקש!

אז דרגון היא תוכנה נפלאה. היא לא נועדה רק להכתבה, אלא לשליטה במחשב באופן כללי. אפשר ללמד אותה פקודות, כמו לפתוח תיקיות, לגלוש באינטרנט, בעצם כל דבר. יש לה רק חסרון אחד – היא לא מדברת עברית.

ומה לעשות, שחלק מהתרגומים שאני עושה הם באופן מפתיע, לעברית. כאן בא טייגו ונתן פתרון גאוני למדי: להשתמש בכלים מהטלפון החכם כדי להכתיב למחשב. איך זה עובד?

בשלב הראשון, מורידים לטלפון יישום להכתבה. הוא ממליץ על swype, שבדיוק כמו דרגון משתמשת בטכנולוגיה של ניואנס, אבל כוללת אינספור שפות, ביניהן העברית האקזוטית. סווייפ היא לא רק מקלדת לטלפון, יש לה גם כפתור להקלטה. ואם לוחצים עליו, אפשר לדבר. למשל:

“את הטקסט הזה למשל אני כותבת בעזרת אפליקציה של חברה שנקראת מיונז.לא קוראים לה באמת מיונז קוראים לה נגנס אבלה הקלטה הקולית לא מצליחה לזהות את השם הזה.”

לא מושלם! כתב “הקלטה” במקום “הקלדה”, ומן הסתם לא יודע להתמודד עם מילים שהוא לא מכיר. ואי אפשר לאמן אותו. אבל גם – לא רע בכלל! הבעיה היחידה מבחינתי היא שסווייפ פחות נוחה לי מהמקלדת הנוכחית שלי. והיא גם עולה קצת כסף.

אם כבר אז כבר, ניסיתי גם את ההקלדה הקולית של גוגל. נראה שהיא לא מבינה סימני פיסוק, וגם העברית שלה הרבה פחות טובה:

“מנסה להשתמש במקלדת הקולית של גוגלנקודה היפות ביותר מדינה אבל לפחות בחינם נקודה”

אם אתם תוהים, “היפות ביותר מדינה” זה “האיכות לא משהו”. אז כן.

אבל זה בטלפון! אני רוצה במחשב!!!

לשם כך אפשר להשתמש בשני סוגי יישומים. אחד, יישום להשתלטות מרחוק על המחשב, למשל TeamViewer. זה יישום חינמי. מתקינים תוכנה בשם הזה על המחשב שלכם, ומקבלים מספר וסיסמה להתחברות. אחר כך, מתקינים יישום על הטלפון, מכניסים את המספר והסיסמה, והרי לכם – מסך המחשב יופיע על מסך הטלפון. מה שתקלידו בטלפון – יופיע על המחשב. ומה שתקלידו כולל גם את מה שתגידו.

סוג היישומים השני הוא “מקלדת אלחוטית”, שגם הוא נועד לשליטה במחשב בעזרת הטלפון. גם פה, יש שלל יישומים, צריך רק לבחור.

התוצאה – אתם מדברים לטלפון, הוא משתלט על המחשב ומקליד בו את מה שאמרתם. נכון גאוני?


* המקלדת התקלקלה ממש מהר, התמיכה הטכנית היתה ביזיון ועברתי למקלדת מפנקת של מק!